Vi jobber hver dag for at våre flater skal være de viktigste nyhetskanalene for innbyggerne i Lister-regionen. Målet er også å etablere en bærekraftig digital økonomi. Redaksjonen har derfor et digitalt hovedfokus. Det innebærer i praksis at de aller fleste sakene våre publiseres på vår nettside Lister24 først. Nesten alle sakene vi publiserer er pluss-saker forbeholdt abonnenter.
Det digitale fokuset innebærer også en stadig tydeligere prioritering av hva vi skal skrive om. I tillegg til at vi skal oppfylle vårt samfunnsoppdrag, er det også viktig for oss å identifisere hva slags stoff våre lesere vil ha - og hva som trekker nye lesere til våre nyhetsflater. Innsikt- og analyseverktøy gir oss stadig bedre informasjon om dette. Vi vet at hendelsesnyheter topper alt. Derfor har vi ambisjon om å være aller best på disse sakene i vår region. Generelt vet vi også at stoff om lokalt næringsliv, samt våre egne dagsorden-saker gir god trafikk og godt salg. Disse har derfor også høy prioritet.
For noen år siden hadde vi en stor satsing på web-TV. Denne viste seg å ikke være økonomisk bærekraftig. Men vi har beholdt mye av utstyret og er blant annet rigget for å kunne strømme levende bilder direkte etter behov. I 2019 hadde vi blant annet suksess med å strømme lokale fotballkamper. På grunn av koronaen har dette ikke vært aktuelt i 2020. Men vi har ambisjoner om å få dette opp å stå igjen når samfunnet åpnes opp. I 2020 har vi også videreformidlet kommunenes egne strømming av politiske møter.
Den digitale satsingen omfatter også synlighet på sosiale medier. Facebook genererer en god del trafikk på våre nettsider. Vi har også en engasjert leserskare som også ytrer seg i kommentarfeltene der. Vi er også til stede på Twitter og Instagram. Det er potensiale for å få mer ut av særlig det sistnevnte mediet.
I tillegg til at vi ønsker å være best på journalistikken fra våre egne nærområder, har vi også ambisjoner om å lage journalistikk som kan være med å kjempe om priser. Vi har en stab som ønsker å legge listen høyt og som har stor ambisjoner både på egne og avisens vegne. I 2020 fikk vår lille redaksjon tre hederlige omtaler under utdelingen av Sørlandets pressepris.
Vår erfaring fra tidligere er også at store, satsinger på egne, langsiktige, journalistiske prosjekter også gir bra trafikk og godt salg. Det erfarte vi blant annet i 2019 da vi hadde en stor satsing på en serie om det lokale barnevernet. Serien vakte oppmerksomhet og var blant dem som ble trukket frem under den nevnte prisutdelingen på Sørlandet.
I året som er gått har det dessverre ikke vært rom for slike store satsinger.
Korona-dekningen
2020 har selvsagt vært preget av koronapandemien - også i vårt distrikt. Da landet stengte ned i mars opprettet vi ganske raskt en egen nyhetsfeed for en løpende dekning av pandemien. Vi valgte å gjøre denne feeden åpen for alle. I feeden har vi både lagt korte snutter av både lokal, nasjonal og internasjonal karakter om covid-19-viruset. Pressemeldinger og annen informasjon fra lokale kommuner har også fortrinnsvis blitt lagt i denne. I desember inngikk vi avtale med NTB. Siden den tid har nyhetsfeeden også blitt oppdatert med flere saker og bilder fra dem. Nyhetsfeeden om koronapandemien var naturlig nok den mest leste saken i 2020.
Parallelt med denne åpne nyhetsdekningen, har vi fra mars og gjennom hele året hatt sterkt fokus på å lage egen journalistikk på pandemien og dens virkninger lokalt. Informasjonsbehovet har vært enormt. Og det har satt seg på trafikktallene våre. Da Norge stengte ned i mars opplevde vi sterk vekst i trafikken. Med hele staben på hjemmekontor, og etter hvert med to redaksjonelt ansatte permittert, holdt vi likevel det journalistiske trøkket oppe. Det ga en dobling i nett-trafikken de første månedene.
Da den andre nasjonale smittebølgen kom, ble våre lokalsamfunn også hardt rammet. Da hadde vi heldigvis full stab igjen. To store enkeltutbrudd i Farsund og Lyngdal gjorde at vi for alvor måtte kaste oss rundt og prioritere journalistikken vår på dette. I tillegg til å ha en løpende dekning av smitteutviklingen gjennom tett dialog med kommuneoverlegene og lokal smittevernledelse, fikk vi mange av de som var rammet til å stille opp og fortelle. Da smittespredningen var på sitt høyeste gjennomførte vi også en direktesendt TV-sending med siste nytt. Alt dette gav oss historisk god trafikk på Lister24. Enkeltuker med over en million sidevisninger - og enkeltdager med over 200.000 klikk. Når interessen i utgangspunktet er stor, handler det om å levere journalistikk på det leserne vil ha. Det lyktes vi med til fulle i den perioden.
Redaksjonen jobber aktivt for å øke det totale antall sidevisninger og antall digitale abonnenter hver eneste dag. For å lykkes med dette har vi hatt fokus på sterk fronting, samtidig som vi hele tiden jakter på de gode sakene og vinklingene.
Papirproduktet
Samtidig som vi nå har et tydelig digitalt fokus, erkjenner vi at en stor andel av våre lesere fortsatt foretrekker at vi redigerer nyhetsbildet for dem. Dette behovet får de oppfylt gjennom å lese papirutgaven - eventuelt som e-avis. Og ikke minst; papiravisen er fortsatt viktig for våre annonsører - og med det en viktig inntektskilde. Vi ønsker derfor å være plattformbevisste: Vi vil utvikle oss og bli stadig bedre digitalt, men fortsatt også gi ut et godt produkt på papir.
Tidligere hadde vi en hovedregel på at papiroppslaget skulle holdes for nettpublisering til tidspunktet for publisering av e-avisen ved 21-tiden kvelden før. I 2020 har dette vært mer unntaket enn regelen. Andre hensyn påvirker valget for publiseringstidspunkt i sterkere grad. Og papiravisen er i dag blitt mer en oppsummering av de siste nyhetsdøgnene på nett.
I 2020 har vi hatt flere temasatsinger på papir, der også sakene har blitt publisert på nett: Bil og motor, bygg og bo og påske. På grunn av permitteringer i redaksjonen ble et planlagt sommermagasin i sin helhet utgitt av markedsavdelingen som content marketing-magasin. Før jul ga vi ut et eget redaksjonelt julemagasin der innholdet også bidro til bra digital trafikk.