Dølen skal være den viktigste nyhetskanalen for folk i Midt-Gudbransdalen. Vi kan kanskje ikke alltid klare å være først, men vi skal være best, når det gjelder. Gjennomgående for arbeidet i Dølen er at vi skal være avisa for “folk flest”, vi skal vektlegge og lytte til hva de som bor i vårt område er opptatt av, hva som er viktig i hverdagene, gjerne hos folk som vanligvis ikke kommer til orde i det offentlige ordskifte og som ikke til vanlig er synlige i media. Gjennom langsiktig arbeid med å få flere til å tørre å si hva de mener, vil terskelen etter hvert bli senka for å stå fram. Slik vil vi være med på å skape et mer levende lokalsamfunn.
Dølen skriver mange nære, personlige og sterke historier. Vi kjenner leserne våre, og har god leserkontakt. Vi får folk til å åpne opp og fortelle. Dette er en av våre store styrker, og dette er av de mest leste sakene våre, år etter år. I den digitale tida vi jobber i, der det er krav til hyppig publisering, prøver vi å ta oss tid til å gå i dybden og prioritere hverdagsgraving. Men det er lett å bli fanga av den hektiske hverdagen, og kravet til mengden produserte saker. For små redaksjoner, som vi i Dølen, er det en utfordring å både skulle levere nok saker til å opprettholde trafikken på nett, og skulle ha ressurser til gravejournalistikk. Uansett ønsker vi å være ei avis som vektlegger kvalitet på journalistikken.
I 2020 fortsatte vi satsinga vår på levende bilder gjennom et felles streamingprosjekt, sammen med Vest-Telemark Blad og Firdaposten. Vi har med midler fra Medietilsynet kunnet ansette en egen video- og streamingansvarlig i 60 prosent. Dølen-TV har blitt et godt innarbeida begrep. Etter at stort sett alle arrangement ble avlyst i 2020, har vi måttet tenke utenfor boksen når det gjelder direktebilder. Vi er opptatt av å ha bredde i kildene våre, med særskilt søkelys på å ha ungdom med i spaltene. Dølen ønsker å ha en ung profil på avisa.
Papiravisene er stort sett på 28 eller 32 sider, men vi har også noen utgaver på 40 sider. Vi gir ut Hyttemagasinet en gang i året, et gratismagasin med opplag på 12 000.
Vi tenker alltid digitalt først, og vi har fortsatt den gode utviklinga vi hadde i 2019, også i 2020. Vi har satt flere rekorder: 56,5 prosent av abonnentene innom per uke, til sammenligning var tallet på drøyt 20 prosent i mars 2019. Vi har nå 27,7 saker/sidevisninger per abonnent per uke, plusstrafikk på 51 727. I tillegg har vi hatt en solid vekst i antall abonnenter. I 2018 var tallet 3378, i 2019 3603 og i 2020 3832.
Vi gjør mye bra på nett, men jobber fortsatt med å ha god produksjonsflyt, deske fronten på en god måte og finne riktige innganger og overskrifter på sakene. Dette jobber vi med hver eneste dag.